Doczekaliśmy się polskiej odpowiedzi. Powstał w stu procentach rodzimy portal, który ma zrzeszać i integrować polskich patriotów.

„Nasz portal jednoczy Polaków!”

W internecie od lat krążą głosy, że przydałaby się polska alternatywa, gdyż globalni giganci nie ukrywają już, że chcą wpływać na opinię publiczną w Europie i na świecie – jedne treści blokując, inne wręcz promując. Szczególnie uprzywilejowani w sieciach mainstreamowych wydają się być propagatorzy treści proniemieckich.

Wykop Stumbleupon Blogger Reddit Tumblr Pinterest Oauth LinkedIn Connect Skype Facebook Google Craigslist Squareup Kuchenne inspiracje Goldenline

Montaż ogrzewania podłogowego   

Właściwe wykonanie i eksploatacja ogrzewania podłogowego gwarantuje jego wieloletnią bezawaryjną pracę. Dlatego też istotne jest przestrzeganie reguł i staranne wykonanie wszystkich prac związanych z budową grzejnika podłogowego. W artykule tym chcemy podzielić się wskazówkami ułatwiającymi poprawne wykonanie ogrzewania podłogowego.

Podłoże

Ogrzewanie podłogowe układa się psrzeważnie na podłożu przylegającym do gruntu lub na stropie pomiędzy kondygnacjami. Istotne jest, aby powierzchnia podłoża była sucha i równa. Praktyka budowlana wykazuje, że spełnienie ostatniego warunku jest niezwykle trudne. Polski wykonawca układając ogrzewanie podłogowe, zazwyczaj więcej czasu poświęca na wyrównanie podłoża, niż na ułożenie ogrzewania podłogowego. W Niemczech, gdzie godzina pracy instalatora kosztuje 50-60 DM jest to niemożliwe. 
Szczególnie niedbale na naszych budowach wykonuje się podłoża przylegające do gruntu wykonane z chudego betonu. Nieco lepiej wylewa się stropy. Wykonując podłoże, należy zawsze pamiętać o jego zatarciu. Dotyczy to nie tylko stropów, ale również podłoża ułożonego na gruncie. Podczas wylewania betonu doświadczony murarz zaciera powierzchnię 100 m2 w 3 godziny. Ta sama powierzchnia wykonana niechlujnie, to znaczy wyrównana łopatą „gwarantuje” instalatorowi 3 dni pracy na jej wyrównanie. Najlepiej więc gdy instalator ma możliwość porozmawiania z inwestorem przed wylaniem podłoża, gdyż może zwrócić mu uwagę na staranne wykonanie powierzchni.

Izolacja przeciwwilgociowa

Na podłożach przylegających do gruntu konieczne jest wykonanie izolacji przeciwwilgociowej. Jej zadaniem jest ochrona konstrukcji budynku położonej powyżej ścian fundamentowych przed podciąganiem wilgoci z gruntu. Izolację należy wykonać, kładąc dwa razy papę na lepiku na gorąco lub folie z tworzywa sztucznego. Papy nie należy w żadnym wypadku układać na lepiku na zimno. Spowoduje on bowiem utlenianie się styropianu. Pasy folii należy ułożyć na zakład i skleić szeroką taśmą klejącą na całej długości, tak aby izolacja stanowiła szczelną powierzchnię. Zawsze trzeba pamiętać o połączeniu izolacji podłogi na gruncie z izolacją ścian fundamentowych.

Stropy

Budując dom lub modernizując istniejący, należy zawsze pamiętać, że standardowy grzejnik podłogowy waży 130 – 150 kg/m2. Obciążenie to trzeba uwzględnić, kalkulując nośność stropu w budynku.

Szafki i rozdzielacze

Rozdzielacze ogrzewania podłogowego mogą być umieszczone w szafkach natynkowych lub podtynkowych. Szafki natynkowe stosuje się rzadko, przeważnie w pomieszczeniach pomocniczych np. w garderobie czy kotłowni. Częściej stosowane są szafki podtynkowe. Można zabudować je w ścianie już w trakcie wznoszenia budynku. Można też zostawić wnęki pod szafki. Praktyka wykazuje jednak, że to nie murarz je obsadza, a instalator, który jest zmuszony do wykucia wnęk. Szafki podtynkowe mają regulowaną głębokość co ułatwia zlicowanie ich z powierzchnią wykończonej ściany.
Wybierając miejsce usytuowania szafek, należy mieć na uwadze zarówno minimalizację zużycia rury, jak i względy estetyczne. Szafki powinny być usytuowane centralnie względem grzejników podłogowych, tak jednak, by nie rzucały się w oczy. Bardzo często umieszcza się je w korytarzach lub pomieszczeniach pomocniczych.
Rozmiar szafek rozdzielaczy należy dopasować do wielkości rozdzielaczy. Te z kolei zależą od liczby obiegów, które mają obsługiwać. W sprzedaży dostępne są szafki zarówno natynkowe, jak i podtynkowe w 5 wielkościach – odpowiednio do 3, 6, 8, 10, 12 obiegów. 
Konstrukcja szafek umożliwia szybki montaż rozdzielaczy, a także płynną regulację ich położenia góra-dół oraz prawo-lewo. 
Rozdzielacze wyposażone są fabrycznie we wkładki zaworowe przystosowane do montażu głowic termoelektrycznych oraz zawory do regulacji przepływu. Regulacja ta odbywa się kluczem sześciokątnym. Konstrukcja zaworów umożliwia także ich zamykanie i otwieranie bez zmian nastawy wstępnej.
Rozdzielacze do 6 obiegów mogą być 1", powyżej 6 obiegów wskazane jest – z uwagi na starty ciśnienia – stosowanie rozdzielaczy 11/4". Rozdzielacze można zasilać zarówno z prawej, jak i z lewej strony. Powinny mieć możliwość odcięcia poprzez zawory kulowe średnicy odpowiednio 1" lub 11/4". Do zamykania wolnych końców rozdzielacza używa się samouszczelniających kołpaków z odpowietrznikiem i spustem dostarczanych w komplecie.

Parter a piętro

Kolejność wykonywania robót związanych z układaniem ogrzewania podłogowego na parterze i na piętrze budynku jest nieco odmienna. Na piętrze po wyrównaniu podłoża, obsadzeniu szafek i zamontowaniu rozdzielaczy przystępujemy do mocowania taśmy brzegowej. Następnie układamy izolację systemową Rolljet. Kolejność tą zachowujemy również na parterze, jeżeli pod całą powierzchnią podłogi znajdują się ogrzewane piwnice.
Na podłożach przylegających do gruntu oraz na stropach nad nieogrzewanymi piwnicami, z uwagi na grubość warstw izolacji roboty rozpoczynamy od ułożenia styropianu. Następnie mocujemy taśmę brzegową i układamy izolację systemową Rolljet. 

Taśma brzegowa

Wykonana jest z pianki polietylenowej wysokości 160 mm. Na całej długości przyklejony jest do niej pas folii. Taśmę układa się wzdłuż wszystkich ścian pomieszczenia, słupów, schodów itp. Jej zadaniem jest przejęcie rozszerzającego się podczas ogrzewania jastrychu. 
Taśmę brzegową najszybciej przytwierdza się punktowo do ścian zszywaczem tapicerskim. Szczególnie istotne jest jej dobre zamocowanie w narożnikach pomieszczeń. Aby ułatwić sobie to zadanie, w narożnikach wklęsłych można lekko naciąć taśmę od spodu, tak jednak, aby nie przerwać folii. W narożnikach wypukłych nacinamy dla odmiany folię. Na polskich budowach taśmę brzegową mocuje się również poprzez punktowe klejenie lub przybijanie jej papiakami do ściany. 

Izolacja

Grubość izolacji uzależniona jest od jej właściwości (współczynnika przewodzenia ciepła) i lokalizacji grzejnika podłogowego. Najczęściej do izolacji wykorzystywany jest styropian oraz bazująca na nim izolacja systemowa Rolljet. 
Na podłożach przylegających do gruntu oraz na stropach nad nieogrzewanymi piwnicami dobrze jest styropian ułożyć dwuwarstwowo. W pierwszej warstwie grubości 4 lub 5 cm schowane będą wszystkie przewody instalacyjne (fot. 1). Na tak wyrównane podłoże układamy „na mijankę” warstwę drugą. Następnie mocujemy taśmę brzegową (fot. 2) i układamy izolację systemową Rolljet. 
Uwaga! Kupując styropian, zwróćmy uwagę na jego klasę. Układając ogrzewanie podłogowe w obiektach mieszkalnych, musimy użyć styropianu klasy FS20 (dawniej M30) lub wyższej, czyli produktu o gęstości co najmniej 20 kg/m3. Nie kupujmy izolacji, jeżeli na opakowaniu producent „zapomniał” podać klasę lub gęstość. Uważajmy również na oznaczenia według starej normy: styropian M20 odpowiada klasie FS15 i nie nadaje się pod ogrzewanie podłogowe. 
Układając izolację na placu budowy, sprawdźmy jeszcze raz oznaczenie na opakowaniu. Zdarzają się bowiem przypadki „zamiany” polegające na wykonaniu izolacji ogrzewanej podłogi ze styropianu przeznaczonego na izolację ścian zewnętrznych (klasa FS12 do ścian trójwarstwowych lub FS15 do ścian dwuwarstwowych) i ociepleniu obiektu styropianem FS20 przeznaczonym do ogrzewania podłogowego.

Izolacja typy Rolljet

Izolację stanowi nacięty w dolnej części styropian, na który naklejona jest folia rastrowa zintegrowana z siatką kotwiącą. Całość zwinięta jest w rulon o długości 9 lub 12 metrów i szerokości 1 metra. Izolacja ta dostępna jest w dwóch grubościach: 25 i 35 mm. Cieńsza – przeznaczona jest do układania na wcześniej ułożonych warstwach styropianu na podłożach przylegających do gruntu oraz na stropach nad nieogrzewanymi piwnicami. 
Rolljet grubości 35 mm układa się bezpośrednio na stropach nad kondygnacjami o tej samej lub wyższej temperaturze.
Układanie Rolljetu rozpoczynamy wzdłuż dłuższego boku pomieszczenia (fot. 3). Rozwijamy go z rulonu, wywijając pas folii przyklejony do taśmy brzegowej na ułożoną izolację (fot. 4). Dochodząc do końca pasa, zaznaczamy miejsce cięcia izolacji, cofamy rulon i odcinamy pas nożem. Jeżeli zależy nam na zachowaniu podziałki rastrowej przed ułożeniem kolejnego pasa, odcinamy skrawek izolacji (maksymalnie 5 cm), tak aby rastry na sąsiadujących pasach rolljetu pokrywały się ze sobą. 
Po ułożeniu dwóch pasów (fot. 5) dociskamy je do siebie i sklejamy połączenie szeroką, przezroczystą taśmą klejącą (fot. 6). Pracę ułatwia dostępny w ofercie firmy metalowy rozwijacz z nożem tnącym. 
Kolejność prac jest zawsze taka sama: układamy kolejny pas izolacji i kleimy taśmą klejącą z poprzednim. Odradzamy stosowanie taśmy nieprzezroczystej oraz klejenie pasów rolljetu po ich ułożeniu w całym pomieszczeniu, gdyż istnieje niebezpieczeństwo pozostawienia szpar pomiędzy pasami izolacji. 
Ostatnią część powierzchni oraz wszystkie pozostałości takie jak wnęki, powierzchnie otworów drzwiowych układamy tnąc Rolljet wzdłuż lub w poprzek, tak aby jak najekonomiczniej go wykorzystać (fot. 7). Z naszych doświadczeń wynika, że ilość odpadów izolacji systemowej rolljet nie przekracza 1,5% powierzchni pomieszczenia. Sklejenie wszystkich pasów rolljetu daje pewność, że beton nie dostanie się pomiędzy izolację. Jest to idealna bariera przed powstawaniem mostków termicznych i akustycznych.

Dylatacje

Wykonujemy je, gdy powierzchnia pomieszczenia przekracza 40 m2 lub jeden z boków podłogi ma powyżej 8 metrów. Stosuje się je również w pomieszczeniach o nieregularnych kształtach w celu podziału powierzchni na prostokąty. 
W systemie ogrzewania podłogowego prawidłowe wykonanie dylatacji ułatwia samoprzylepny profil wraz z taśmą dylatacyjną (fot. 8 i 9). Układając wężownicę, należy pamiętać, że pętla grzewcza powinna być ułożona wewnątrz pola dylatacyjnego. Dylatacje mogą przecinać tylko przewody zasilające i powracające z pętli ułożone w rurkach ochronnych (fot. 9). Powszechnie spotykanym na naszych budowach błędem jest przecinanie pętli grzewczej dylatacją. Gdy pola dylatacyjne są niewielkie, można jednym obiegiem ogrzewać powierzchnię dwóch pól, układając pętle najpierw w jednym, a następnie w drugim polu dylatacyjnym.

Wężownica

Pętle ogrzewania podłogowego można układać w spirale lub meandry. Najczęściej jednak wężownicę układa się w spirale. Metoda ta gwarantuje korzystniejszy rozkład temperatury na powierzchni ogrzewanej podłogi. Spiralę łatwiej też wykonać. W systemie ogrzewania podłogowego rurę powinien układać dwuosobowy zespół. Jedna osoba rozwija rurę z kręgu, druga przytwierdza ją do Rolljetu klipsami za pomocą urządzenia zwanego tackerem (fot. 10). Rozpoczynając układanie rury, od rozdzielacza do pomieszczenia dochodzimy zazwyczaj korytarzem. Ważne jest wcześniejsze rozplanowanie przewodów przy rozdzielaczu tak, by pętle nie krzyżowały się, a rury zostały ułożone w jednakowej odległości. Na łuku rury pomiędzy rozdzielaczem, a podłogą należy zawsze stosować systemową prowadnicę rury.
Zachowanie wymaganych odstępów pomiędzy rurami ułatwia folia rastrowa, którą pokryty jest Rolljet. Układając wężownicę w spiralę, trudniejsze jest ułożenie jej pierwszej części, gdyż odstępy pomiędzy rurami są podwójnej szerokości (fot. 10). Drugą część wykonuje się łatwiej, gdyż rurę mocujemy dokładnie pomiędzy ułożoną uprzednio spiralą (fot. 11). Wykonując pętle ogrzewania podłogowego po raz pierwszy lub układając spirale w polu o skomplikowanym kształcie, można zaznaczyć na folii flamastrem miejsca łuków spirali. Rozplanowanie to przyśpieszy czas montażu rury.
Rurę mocujemy do Rolljetu klipsami w odstępach około 50 cm (fot. 12). Zasada ta dotyczy odcinków prostych. Na łukach używamy zazwyczaj trzech klipsów: na początku, w środku i na końcu łuku. Klipsy dostarczane są w magazynkach po 30 sztuk sklejonych taśmą. W takerze należy zamocować cały magazynek, a taśmę klejącą zdjąć dopiero po jego zamocowaniu. Rura z polietylenu usieciowanego dostarczana jest w kręgach o długości 120 lub 240 m, rura dłuższa wiązana jest w dwóch częściach po 120 m. Rozcinając taśmy, którymi związana jest rura pamiętajmy, aby uwolnić tylko jedną 120 metrową część, a drugą pozostawić skrępowaną (fot. 10). Montaż wężownicy będzie wtedy znacznie prostszy. Rura w spirali powinna być wyginana w tej samej płaszczyźnie, w której pozostawała w zwoju.

Próba szczelności

Przed zalaniem pętli grzewczych jastrychem należy zawsze wykonać próbę szczelności instalacji. Przeprowadzamy ją po napełnieniu instalacji wodą pod ciśnieniem próbnym o 2 bary wyższym od ciśnienia roboczego, jednak nie niższym niż 4 bary. Ciśnienie to należy utrzymywać także podczas układania jastrychu. Jego kontrola umożliwia natychmiastowe wykrycie ewentualnego rozszczelnienia instalacji. 

 

  • Jak połączyć jedno z drugim

    Decydując się na zastosowanie w jednym domu grzejników i ogrzewania podłogowego, trzeba pamiętać, że jedne i drugie pracują przy różnych parametrach. Aby podłoga nie była za ciepła (co mogłoby powodować dyskomfort u chodzących po niej osób), temperatura wody zasilającej grzejnik podłogowy nie może przekraczać 55°C (zwykle oscyluje między 30 a 45°C). Takiego ograniczenia nie ma natomiast, jeśli chodzi o grzejniki. Instalacje grzejnikowe projektuje się co prawda zwykle na parametry 75/65°C (pierwsza wartość oznacza temperaturę wody "wchodzącej" do grzejnika, a druga temperaturę wody, która zeń wypływa), ale może się zdarzyć - zwłaszcza gdy źródło ciepła stanowi kocioł na paliwo stałe lub kominek z płaszczem wodnym, że temperatura wody będzie znacznie wyższa. W związku z tym, aby grzejniki i podłogówka mogły być zasilane z jednego urządzenia grzewczego, konieczne jest zastosowanie odpowiednich rozwiązań, gwarantujących obniżenie temperatury wody zasilającej grzejnik podłogowy. Możliwe są tutaj dwa sposoby.
  • Podłogówka i grzejniki oddzielnie. To rozwiązanie warte zastosowania, kiedy mamy do wykonania kilka obiegów podłogowych, zwłaszcza na dwóch kondygnacjach. Polega ono na montażu odrębnego obiegu do zasilania tradycyjnych grzejników i odrębnego dla podłogówki. Każdy obieg ma swoją pompę, a obieg podłogówki wyposaża się dodatkowo w zawór mieszający. Najczęściej montuje się go w wydzielonym pomieszczeniu - zwykle w kotłowni. Wtedy mówimy o centralnym układzie mieszającym, bo woda o obniżonej temperaturze może być transportowana do wielu pomieszczeń i zasilać wiele grzejników podłogowych. Jeśli jednak mamy do czynienia z sytuacją braku miejsca przy kotle na montaż dodatkowej armatury (np. gdy kocioł znajduje się w kuchni), wtedy mieszacz montuje się na belce rozdzielacza i ukrywa w szafce (są nawet dostępne gotowe rozdzielacze wyposażone w układy mieszające). W tej drugiej sytuacji obniżenie parametrów wody następuje dopiero na belce rozdzielacza. Nazywa się to miejscowym układem mieszającym.
  • Podłogówka i grzejniki razem. To rozwiązanie, które pozwala uniknąć prowadzenia oddzielnych obiegów grzewczych. Polega bowiem na zasilaniu podłogówki z instalacji grzejnikowej z wykorzystaniem modułu regulacyjnego typu RTL. Można to zrobić, montując taki moduł:

    - na belce rozdzielacza na zaworach powrotnych, do których przyłączone są pętle ogrzewania podłogowego (na zaworach zasilających montuje się wtedy zawory odcinające) lub

    - na powrocie pętli ogrzewania podłogowego podłączonego bezpośrednio do przewodów zasilających grzejnik.

    Zasada regulacji temperatury przy zastosowaniu modułów RTL jest zupełnie inna niż z wykorzystaniem układów mieszających. Mechanizm działania wygląda tak: do pętli grzewczych wpływa woda o takiej temperaturze, do jakiej jest podgrzewana w kotle, a temperaturę na powrocie mierzy zamontowany moduł RTL. Jeśli jest ona wyższa niż należy, zawór zamyka przepływ, stojąca w rurach woda oddaje ciepło do podłogi i gdy jej temperatura spada do odpowiedniej wartości, przepływ zostaje otwarty. Regulacja może się odbywać na podstawie pomiaru temperatury na powrocie lub - jeśli zastosujemy moduł RTL z zaworem termostatycznym - jako kombinacja pomiaru temperatury wody w pętli grzewczej i temperatury w pomieszczeniu.

Instalacja bez zaworu mieszającego

Warunkiem dobrej współpracy grzejników ściennych i ogrzewania podłogowego jest obniżenie temperatury wody grzewczej zasilającej podłogówkę. Można to zrobić wykonując obejście (połączenie), umożliwiające wymieszanie gorącej wody pochodzącej z kotła z wodą wychłodzoną, powracającą z instalacji. Jeśli temperatura wody zasilającej ogrzewanie podłogowe jest zbyt wysoka, to sygnał z niezależnego od kotła czujnika na rurze zasilającej, powoduje przymknięcie zaworu umieszczonego na powrocie wody grzewczej do kotła.

Wówczas ochłodzona woda, napotykając większy opór zaczyna w większej ilości płynąć przez obejście, a następnie miesza się z gorącą wodą zasilającą podłogówkę. Na obejściu znajduje się też zwykły zawór regulacyjny, jednak służy on tylko temu, by instalator wstępnie wyregulował przepływ (później jego ustawienia już się nie zmienia).

W części zasilającej ogrzewanie podłogowe umieszcza się pompę obiegową. Przez długie pętle podłogowe musi przepływać duża ilość wody (bo rury mają dużą pojemność), ponadto konieczne jest przezwyciężenie znacznych oporów przepływu. Niezbędnym uzupełnieniem instalacji są też zawory zwrotne, dzięki którym nie dochodzi do zaburzeń kierunku przepływu wody, a także naczynie wzbiorcze, przejmujące nadmiar wody, gdy jej objętość rośnie wraz ze wzrostem temperatury.

Schemat 1. Grzejniki i podłogówka tworzą dwa obiegi hydrauliczne z własnymi pompami, jednak automatyka kotła „widzi” je jako jeden obieg, bo temperaturę wody w podłogowej części instalacji reguluje zawór z czujnikiem nie podłączonym do kotła. To rozwiązanie sprawdza się w większości sytuacji, nie powodując nadmiernego wzrostu kosztów


W wykonanym w ten sposób układzie może pracować ogrzewanie podłogowe nawet o wielu pętlach, np. w kilku pomieszczeniach parteru oraz w łazience na poddaszu. W sypialniach na poddaszu można zaś zamontować grzejniki ścienne i nie rezygnować np. z puszystego dywanu.

Automatyka kotła traktuje całą instalację jako jeden obieg grzewczy, wystarczy więc stosunkowo prosty kocioł (dostosowany do obsługi tylko jednego obiegu). Na panelu sterującym urządzenia ustawiamy taką temperaturę, jaka jest potrzebna do efektywnego działania grzejników.

Wadą tego rozwiązania jest to, że automatyka kotła całą instalacją steruje według jednego programu (zgodnie z tzw. krzywą grzewczą), a obsługuje zarówno podłogówkę, jak i grzejniki. Tymczasem układy te zupełnie inaczej reagują na zmiany temperatury w pomieszczeniu, a także na zewnątrz. Pomocne może się tu okazać zainstalowanie w pomieszczeniu bezprzewodowego czujnika temperatury, który przekazuje sygnały do kotła. Najlepsze miejsce na taki czujnik można znaleźć metodą prób i błędów, można też to miejsce dowolnie zmieniać.

Ze względu na ograniczoną możliwość sterowania temperaturą w pomieszczeniach rozwiązanie to nie sprawdzi się raczej w bardzo dużych domach, szczególnie parterowych o powierzchni przekraczającej 200–300 m² i o rozczłonkowanej bryle. W mniejszym domu o zwartej bryle (np. z użytkowym poddaszem), temperatura i tak wyrównuje się pomiędzy pomieszczeniami, bo ściany wewnętrzne oraz stropy pomiędzy ogrzewanymi kondygnacjami mają niewielką izolacyjność termiczną. Dodatkowo, jeśli np. schody prowadzące na poddasze znajdują się w salonie, to ciepłe powietrze może swobodnie przepływać ku wyższej kondygnacji.

Kocioł kondensacyjny sterujący tylko jednym obiegiem grzewczym jest stosunkowo prosty i kosztuje ok. 5000 zł, a niezbędne do niego elementy hydrauliczne i sterujące instalacji (zawory, pompa, czujniki) – 2500–3000 zł.

Dwa obiegi grzewcze z zaworem mieszającym

Kocioł obsługujący dwa obiegi grzewcze – jeden z grzejnikami ściennymi, a drugi z podłogówką, to rozwiązanie bardziej zaawansowane. Tak jak poprzednio, gorąca woda z kotła bezpośrednio zasila grzejniki, ale temperatura wody zasilającej część podłogową musi zostać obniżona przez wymieszanie z chłodną wodą powracającą z obiegu podłogowego. Tym razem jednak mieszanie wody odbywa się w bardziej wyrafinowany i precyzyjniejszy sposób, a to dzięki zastosowaniu trójdrogowego zaworu mieszającego. Trafia do niego gorąca woda prosto z kotła oraz chłodna woda powracająca z instalacji. Zawór umożliwia wymieszanie tych strumieni i uzyskanie wody o ściśle określonej temperaturze; jego działanie jest sterowane przez automatykę kotła.

Kocioł musi być zaawansowany technicznie, by jego automatyka była w stanie zbierać informacje z każdego z obiegów, i stosownie do tego nimi sterować. Automatyka kotła analizuje dwie odrębne krzywe grzewcze, dzięki czemu lepiej dostosowuje sposób pracy do charakterystyki każdego obiegu. Podłogówką może ponadto sterować regulator pogodowy, grzejnikami zaś – regulator pokojowy.

Schemat 2. Dwa odrębnie sterowane obiegi grzewcze, obieg podłogowy wyposażony w zawór mieszający. Takie rozwiązanie zapewnia większe możliwości sterowania, ale wymaga droższego kotła i kosztownej automatyki


Trzeba jednak pamiętać, że w przeciwieństwie do grzejników ogrzewanie podłogowe z dużym opóźnieniem reaguje na sygnały sterujące, bo rozgrzewa się i stygnie powoli, czego nie jest w stanie zmienić nawet najprecyzyjniejszy sterownik: nawet jeśli nakaże spadek lub wzrost temperatury choćby o 5°C, to ze względu na swą dużą bezwładność termiczną podłoga osiągnie zadaną temperaturę mniej więcej po 2 godzinach. Dlatego w niezbyt rozległych instalacjach sens stosowania takiego złożonego układu regulacyjnego wydaje się wątpliwy.

Kocioł przystosowany do obsługi dwóch obiegów grzewczych jest około dwukrotnie droższy od prostszego „jednoobiegowego” – kosztuje ok. 10 000 zł, a elementy hydrauliczne (zawory, pompa) i automatyka sterująca pracą kotła (dodatkowy moduł) – ok. 5000 zł.

Instalacje z kotłem na paliwo stałe

Gdy źródłem ciepła jest kocioł na paliwo stałe, to prawie zawsze wymaga on zabezpieczenia otwartym naczyniem wzbiorczym (z naczyniem zamkniętym – a więc w instalacji typu zamkniętego mogą pracować tylko nieliczne kotły wyposażone w układ umożliwiający schłodzenie części wodnej kotła). Żeby nie tracić zalet systemu zamkniętego, instalacje zasilane kotłem na paliwo stałe projektuje się tak, by były zasilane nie bezpośrednio, lecz przez wymiennik ciepła.

Pomiędzy kotłem a wymiennikiem instalacja jest typu otwartego, a od wymiennika do grzejników typu zamkniętego. Instalację zwykle uzupełnia jeszcze zbiornik buforowy wody grzewczej, przejmujący nadmiar ciepła wytwarzanego przez kocioł, jeśli nie jest ono akurat potrzebne w pomieszczeniach:

  • jeśli w instalacji pracuje prosty kocioł, bez podajnika paliwa i możliwości skutecznej regulacji procesu spalania, to bufor powinien być bardzo duży, nawet o objętości około 1000 litrów, bo dzięki temu kocioł może zawsze pracować ze swą nominalną mocą, a dzięki temu – z maksymalną sprawnością. Podczas kilku godzin palenia kocioł „ładuje” bufor, który następnie staje się źródłem ciepła dla instalacji grzewczej;
  • jeśli kocioł jest wyposażony w podajnik paliwa i zaawansowaną automatykę sterującą, która reguluje proces spalania, to bufor może być mały, bo przejmuje tylko chwilowe nadmiary ciepła.

Część położona za wymiennikiem wygląda identycznie, jak w instalacji zasilanej kotłem gazowym lub olejowym, inaczej zaś przebiega sterowanie pracą kotła na paliwo stałe, co musi uwzględnić projektant:

  • w instalacji z dużym buforem ilością ciepła przekazywanego do pomieszczeń steruje się nie przez regulację pracy kotła, lecz przez zwiększenie intensywności przepływu wody pomiędzy buforem i grzejnikami, za co odpowiada pompa obiegowa. W takiej instalacji najlepiej zastosować rozwiązanie ze schematu 1, bo możliwości bardziej zaawansowanej automatyki trudno byłoby wykorzystać;
  • w instalacji z niewielkim buforem i zaawansowanym technicznie kotłem z podajnikiem paliwa można ewentualnie zastosować układ z dwoma obiegami i mieszaczem, pod warunkiem jednak, że uda się skompletować odpowiednie układy automatyki sterującej kotłem, co jest możliwe, lecz trudne.

Schemat 3. Podłogówka i grzejniki w instalacji zasilanej kotłem na paliwo stałe. Takie rozwiązanie różni się od pozostałych tym, że ma wymiennik ciepła i bufor z wodą grzewczą. Możliwości sterowania zależą od stopnia automatyzacji kotła


Koszty wykonania samej instalacji będą analogiczne jak instalacji zasilanej przez kotły gazowe lub olejowe (a więc 2500 lub 5000 zł). Zapłacimy jeszcze za: wymiennik ciepła, który rozdziela obieg otwarty od zamkniętego (kilkaset złotych) oraz bufor (od 1500 do nawet 10 000 zł, zależnie od pojemności, jakości izolacji itp.); jednak te elementy będą niezbędne nawet gdy w domu nie jest planowane ogrzewanie podłogowe.

Pojedyncza pętla podłogowa z zaworem RTL

Najprostszym sposobem połączenia ogrzewania podłogowego z instalacją zasilającą grzejniki ścienne jest zastosowanie tzw. zaworu RTL (ogranicznika temperatury powrotu). Instalację, z dowolnym kotłem grzewczym, tworzy tylko jeden obieg grzewczy, w którym temperatura wody jest dostosowana do typowych grzejników ściennych. Woda z kotła zasila bezpośrednio grzejniki, a także pętlę ogrzewania podłogowego – nie ma układu mieszającego.

Ze względu na to, że woda o wysokiej temperaturze powodowałaby przegrzewanie podłogi, zawór RTL nie dopuszcza do swobodnego przepływu tej wody: jeśli jest ona zbyt gorąca, to zawór RTL, umieszczony na powrocie, zamyka jej odpływ i uniemożliwia go tak długo, aż woda w pętli ochłodzi się, przekazując swe ciepło podłodze. Podłoga nie rozgrzewa się nadmiernie, bo całkowity przepływ wody, a więc i ilość dostarczanego ciepła, jest niewielki.

Połączenie podłogówki i grzejników z wykorzystaniem zaworu RTL można stosować tylko w małych pomieszczeniach o powierzchni nie większej niż 10–12 m² (w większych temperatura podłogi nie byłaby równomierna). Takie instalacje wykonuje się najczęściej dla zapewnienia ciepłej podłogi w łazience, a w pozostałych pomieszczeniach montuje się grzejniki.

Schemat 4. Połączenie pojedynczej pętli ogrzewania podłogowego i grzejników z zastosowaniem zaworu RTL. To najprostsze i najtańsze rozwiązanie, jednak nadaje się tylko do niewielkich pomieszczeń


Ogrzewaniem podłogowym w przedstawionym układzie można sterować jedynie miejscowo, zmieniając nastawy zaworu RTL, za pomocą głowicy sterującej tego zaworu. Może być ona ukryta np. w szafce ściennej. Takie sterowanie nie uwzględnienia chwilowych zmian temperatury w pomieszczeniu, lecz zapewnia tylko ciepłą podłogę i utrzymanie pewnej „dyżurnej” temperatury minimalnej. Jeśli szybko potrzebne jest więcej ciepła, to dostarcza je grzejnik łazienkowy (ścienny).

Koszt wykonania ogrzewania podłogowego z zaworem RTL jest niski, bo układ jest bardzo prosty, zarówno w budowie (nie ma automatyki), jak i montażu.

Wiecej na http://globalconstruction.webnode.com/

Views: 29

One happy family. NASZE OGLOSZENIA

Doczekaliśmy się polskiej odpowiedzi. Powstał w stu procentach rodzimy portal, który ma zrzeszać i integrować polskich patriotów.

Tel. 773-726-10-92

CHICAGO -- Chicagoland And SuburbsThank you for viewing Global Construction and Trips,

Global Audience

 

+track web site visits

 

DONATE to AS to help with future bandwidth costs and upgrades: 

One happy family. is a non-profit, and we rely on your donations for support. If everyone reading this chipped in $3, $5, $10, $20.. we would be supported for another year. Donate now.

PKO#   72102013320000160200771501

 ---> Możesz przekazać datek w dowolnej kwocie z dowolnego miejsca na świecie (numer wyzej)

DLACZEGO WARTO PRZEKAZAĆ DAROWIZNĘ?

Budujemy wlasny server !!!

PKO# 72102013320000160200771501 
Jako główne cele wytyczamy sobie między innymi:

-Ułatwienie dostępu do niezależnych informacji i analiz 
-Edukowan
ie czym jest islam i jakie jest jego prawdziwe przesłanie.
-Propagowanie patriotyzmu, obrona chrześcijańskiego dziedzictwa kulturowego.

Nie ma znaczenia ile pieniędzy nam przekażesz, liczy się każda złotówka. Jeśli uważasz, że nasza inicjatywa jest potrzebna oraz masz takie same poglądy, to wspieraj nas regularnie.

Z góry dziękujemy i zapraszamy.

A Ty wsparłeś już nas w tym miesiącu?

PKO# 72102013320000160200771501

Contact:

 zbijadek@gmail.com

http://zbijadek.ning.com/profiles/blogs/fundusz-za-o-ycielski-dom-spokojnej-starosci-one-happy-family

Wykop

Stumbleupon

Blogger

Reddit

Tumblr

Pinterest

Oauth

Linkedin

Connect

Skype

Facebook

Google

Craigslist

Superantispyware

Foursquare

Poloniaintheworld

Squareup

Badge

Loading…

© 2017   Created by ZBIJADEK.   Powered by

Badges  |  Report an Issue  |  Terms of Service

Witamy na naszym portalu. Jestesmy pewni ze go polubisz. Ale ze wzgledu że .... Zanim dodasz zostanie sprawdzony film zdjecie itp. Strona jest otfarta i oglądają dzieci (zdażały sie głupie wygłupy więc trudno..) Tutaj jest lista rzeczy, z którymi powinienes/as sie zapozanac aby dobrze wykorzystac czas uzywajac naszej strony. Zyczymy powodzenia i dobrej zabawy podczas uzywania naszej strony. Rozpocznij tu dodaj informacje o sobie zdjecie i wiecej Dodaj Mozesz dodac swoje zdjecia i stworzyc wirtualne albumy. Jest bardzo łatwo dodać swoje zdjecie, a takze filmy Podziel sie swoimi zainteresowaniami i znajdz ludzi o podobnych zainteresowaniach. Kiedy zaznaczysz swoje zainteresowania, my pokazemy Ciebie i twój biznes w calej spolecznosci do ludzi którzy maja podobne zainteresowania, co zwiekszy ogladalnosc twojego profilu albo twojej strony. Mozesz takze spotkac ludzi o takich samych zainteresowaniach, którzy beda chcieli wspólpracowac z Toba. Zarób pieniadze podczas pobytu na naszej stronie. Podaj miejsce swojego zamieszkania? Jesli uzupelnisz twoje miejsce zamieszkania, bedziesz szybciej mógl/a uzywac nasza sekcje ogloszeniowa, grupy, wydarzenia, fora, jak równiez znalezc ludzi, którzy zamieszkuja w twojej miejscowosci czy miescie. Podziel sie swoja pasja z innymi? Poprzez stworzenie grupy w Link, mozesz spotykac sie z ludzmi o podobnych zainteresowaniach do Twoich, znalezc nowych znajomych, poinformowac innych o waznych wydarzeniach. Np. o twoim kosciele, sporcie czy klubie. Oglos swoje wydarzenia, imprezy czy uroczystosci do innych ludzi w internecie albo tylko Twoich przyjaciól? Jesli masz wazne spotkanie, impreze, czy inne zblizajace sie wydarzenie, zarejestruj je na naszym portalu. Caly Link dowie sie o tym albo tylko grupa ludzi która chcesz poinformowac. Wlóz darmowe ogloszenie. Na naszym portalu mozesz wlozyc ogloszenia za darmo w takich sekcjach, jak towarzyskie, nieruchomosci, praca, na sprzedaz, matrymonialne i wiele innych. Bierz udzial w forach albo czytaj co inni maja do powiedzenia? Bierz udzial w jednej z najszybciej rosnacych spolecznosci w internecie. Znajdz swoich znajomych. Mozesz uzywac naszej wyszukiwarki do znalezienia innych ludzi, którzy sa na naszej stronie i byc moze ich znasz albo chcesz ich poznac. Ogladaj galerie ze zdjeciami. Odwiedz nasze galerie ze zdjeciami i zacznij dzielic sie swoimi zdjeciami z rodzina, znajomymi i z kimkolwiek sobie zyczysz. Mozesz dac swoje komentarze do innych zdjec, ogladac ostatnio dodane zdjecia i albumy. ZOBACZ FILM DODAJ FILM VIDEO Mozesz wykazac sie swoja kreatywnoscia. Poprzez stworzenie wlasnej strony na Link, mozesz pokazac kto ty jestes. Zdjecia, wiadomosci, newsy, cokolwiek chcesz aby wiedziano o Tobie. Wyobraznia jest jedynym ograniczeniem. Czatuj z kazdym, kiedy chcesz, z kazdej strony. Teraz mozesz rozmawiac z kazdym gdziekolwiek sie znajdujesz na naszym portalu.